MENÜ

Közlekedésbiztonság

 

 

Tanácsok gyalogosoknak

Bizonyára te is tisztában van azzal, hogy a mindennapos közlekedés óriási veszélyeket rejteget magában, ha nem vigyázunk, nem vagyunk elég körültekintőek és óvatosak.

1. Inkább 5-10 perccel korábban induljon el, hogy ne kelljen rohanni!
2. Körültekintés nélkül soha ne menjen át az úttesten,még a zebrán sem!
3. Kerülje azt, hogy álló jármű mögül, vagy takart helyzetből lép le az útra.
4. Ha gyermek vagy,ne szégyelld megfogni szüleid kezét az úton való áthaladás közben.
5. Lehetőleg a kijelölt gyalogosátkelőhelyen (zebrán), ennek hiányában a legbiztonságosabb helyen menjen át a túloldalra.
6. Az utca nem játszótér. Erről soha ne feledkezzünk meg és a járdán sem hagyjuk futkározni a gyereket!
7. Ha a gyalogosforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék zöld fénye villog és már lelépett az úttestre, akkor szedje a lábát! Ha még azonban a járdán áll, semmiképp ne induljon el!
8. Ha kerékpárral közlekedik, ne feledkezzen el az első illetve a hátsó világításról, valamint a kanyarodás előtt ne felejtse el kezével jelezni szándékot.
9. Tömegközlekedési járműveken való utazáskor kapaszkodjon a balesetek megelőzése érdekében.
10. Ha az autóbusz, villamos és trolibusz ajtaja nyitva van, de a csengő hangját már hallja, ne szálljon le illetve fel!

Jótanácsok kisiskolások szüleinek

1. Azon az úton kísérjük rendszeresen iskolába a gyereket, amelyen később egyedül jár majd!
2. Ne a legrövidebb, hanem a legbiztonságosabb utat válasszuk!
3. Úttesten való áthaladáskor ragaszkodjunk gyermekünk kezének megfogásához!
4. Úgy indítsuk útra a gyereket, hogy sietség nélkül az iskolához érhessen legalább 5 perccel a becsöngetés előtt!
5. Többször gyakoroljuk vele az átkelést a bonyolultabb kereszteződésekben!
6. Feltűnés nélkül ellenőrizzük, hogy betartja-e a szabályokat, ha egyedül megy!
7. Sose várjunk a gyerekre az iskolakapuval szemben, az utca másik oldalán!
8. Ha lakott területen kívüli közutat is igénybe kell vennie, feltűnő vagy fényvisszaverő ruhadarabot viseljen!
9. A gyereket mindig a járda belső oldalán, az úttestől távol kísérjük.
10. Gyermekünkkel való közlekedéseink alkalmával életkori sajátosságainak megfelelően magyarázzuk el neki a legfontosabb közlekedési szabályokat és a jelzőtáblák jelentéseit.
 
Biztonságos közlekedés kisgyerekkel

Kicsi gyerekekkel gyalogosan vagy tömegközlekedési eszközökkel közlekedni egyáltalán nem könnyű feladat. Nem csak azért, mert az utca ritkán kismama- vagy gyerekbarát, hanem azért is, mert a kicsik még nem követik mindig az előírásokat, sokszor szertelenek és figyelmetlenek. Ez életkorukból is adódó sajátosság, nekünk mégis el kell érnünk, hogy megtanulják, melyek azok a szabályok, amelyeket mindenképpen be kell tartaniuk, ha biztonságosan haza akarunk velük érni. Ezért a közlekedés rendjének megtanítását nem lehet elég korán elkezdeni. A nagyvárosban élő édesanyák tudják, kisgyerekkel gyalogosan és babakocsival közlekedni óriási feladat, különösen ha már nem egy, hanem két gyerekkel kell eljutnunk valahová. Rámpák a legtöbb helyen nincsenek, a metrókat lépcsős aluljárókon keresztül lehet megközelíteni, babakocsival sikeresen felszállni buszra, villamosra gyakorta segítőkész emberek jóindulatán múlik. Hiszen még ma is a legtöbb tömegközlekedési eszközre lépcsőn lehet fellépni. Aki teheti ezért autóval közlekedik inkább. Ha gyakran választjuk a gépkocsit, akkor a gyermek azt tanulja meg, hogy mindenhová csak így lehet eljutni. Ráadásul nincs alkalma arra sem, hogy begyakorolja a közlekedési szabályokat. Ez pedig az ő életkorában szinte a legfontosabb. A vidéken, kistelepüléseken felnövő gyermekeknek is fontos - ráadásul óriási élmény – hogy kipróbálják olykor a nagyvárosi közlekedést.

Egyszerű szabályok
A kétévesek még egyáltalán nem képesek arra, hogy megértsék a szabályok rendszerét és mindig ugyanúgy és változatlanul kövessék azt. Viselkedésük az utánzáson alapul, vagyis a felnőttekhez szeretnének hasonlítani, ezért a közlekedési szabályok megtanításában a legfontosabb a helyes minta. Ha mi magunk nem a zebrán megyünk át mindig, ha a piros lámpát nem tartjuk tiszteletben, akkor a gyermek sem fogja. Ennek ellenére pusztán az, hogy jó példával járunk elől, még nem elegendő, fontos az is, hogy minden egyes alkalommal tudatosítsuk a gyermekben, hogy mit csinálunk és miért. Néhány egyszerű szabályra gyakorta emlékeztessük!

  1.  A járda szélén mindig álljunk meg, fogjuk meg a kezét, és mondjuk el, hogy mielőtt lelépünk az úttestre, körül kell néznünk mindkét irányba.
  2. Akkor indulhatunk el, ha semelyik irányból nem jön autó és motor.
  3. Kérjük arra, hogy mindig jöjjön közvetlenül mellettünk, még akkor is, ha nem akarja megfogni a kezünket.
  4. Hívjuk fel a figyelmét a piros lámpára, és kérjük meg, szóljon, ha zöldre vált.
  5. A járdán sem szabad annyira előre szaladnia, hogy kikerüljön a látóterünkből, elveszhet ugyanis a tömegben és bármikor következhet egy úttest, ami veszélyes lehet.
  6. A metróaluljáróban, a villamos járdaszigeten tilos szaladgálni, mert különösen balesetveszélyes.

Szabálykövetés
Biztosan számíthatunk arra, hogy az idő múlásával egyre több szabályt tud megérteni és megjegyezni majd. Az úgynevezett kettős szabálytudat azonban még sokáig – nagyjából tíz éves koráig – érvényben marad. Ez azt jelenti, hogy a szabályokra úgy gondol, hogy azok megváltoztathatatlanok, mert az „Isten”, a „király”, stb. alkotta őket. Ugyanakkor nem tudja ezeket még teljes mélységükben megérteni, ezért csak annyit alkalmaz belőlük, amennyit megértett és megismert. Úgy éli meg a szabályokat, hogy azok kötelezőek, de úgy alkalmazza őket, mint egy nagyjából érvényes cselekvési mintát. Arról sincs tudomása, hogy ezeket az előírásokat – a közlekedésieket is -, mi emberek alkotjuk, méghozzá közös megegyezéssel és ezért meg is változtathatjuk őket. Ebből az is következik, hogy nem számíthatunk mindig arra, hogy a kisgyermek „tudni fogja” az összes szabályt minden egyes pillanatban, és például nem lép le a járdáról körbetekintés nélkül. A saját gyerekünket azonban elég jól kiismerhetjük, tudhatjuk, hogy mire képes és mire nem, mennyire félős, mi az, amit betart és mi az, amiben óvatlan. A fejlődését az segíti elő, ha nem próbáljuk mindig mindentől megvédeni. (lásd a „Nincs veszélyérzete” című cikkünket). De a magyarázat, az érvelés, a tudatosítás minden pillanatban érvényes feladat.

 

 A biztonságos kerékpározásról

Hazánkban a kerékpározás nagy népszerűségnek örvend! Tavasszal újra előkerülnek a garázsból a kerékpárok, és a téli hideg után jól esik túrázni a kellemes friss levegőn. Mielőtt útnak indulnának, azonban ne feledjék, szükséges egy kis előkészület. Íme néhány tanács azoknak, akik kerékpárral, csoportosan vagy egyedül hosszabb utat terveznek.
Ellenőrizzük a kerékpár kormányát, a világítóberendezéseket, a féket (külön az első-hátsó féket). Állítsuk be az ülést, figyeljünk arra, hogy ne legyen túl magas, mert pl. ha a hirtelen fékezés után nem ér le a lábunk, könnyen felborulhatunk. Lopás ellen használjunk spirálbilincset. Túrázáshoz vigyünk magunkkal pumpát, tartalékizzókat, illetve egy esetleges defekt javításához szerszámot. Még a tökéletesen szervezett kirándulást is elronthatja, ha elromlik a kerékpár!
A közlekedés minden résztvevőjére, így a kerékpárosokra is vonatkozik a „látni és látszani” biztonsági alapelv. Az esti szürkületben és éjszaka nagyon fontos hogy kerékpárunk megfelelően legyen kivilágítva. Az első és hátsó lámpa mellett helyezzünk az ülés alá fényvisszaverő- szélességjelző felszerelést és tegyünk a küllők közé fényvisszaverő lapot. Az autósok a nem megfelelően megvilágított kerékpárosokat nehezebben, később veszik észre, s ennek könnyen lehet baleset az eredménye.
Testi épségünk megóvása érdekében viseljünk sisakot, és térdvédőt. Sisak nélkül a bukások és egyéb balesetek súlyos fejsérüléseket okozhatnak. Ügyeljünk a megfelelő öltözékre! Ajánlatos a hosszú szárú cipő, hosszú nem bő szárú nadrág. A kabáton legyen fényvisszaverő csík vagy viseljünk, feltűnő színeket. Ha esős időben kell útnak indulnunk, használjunk inkább sapkát, mint a kabátunk kapucniját. Az utóbbi ugyanis akadályozhat a látásban és kevésbé észleljük az oldalról érkező járműveket.
A kerékpáros balesetek leggyakoribb oka az úttestre történő figyelmetlen kihajtás, valamint ezzel összefüggésben az elsőbbségadás elmulasztása. Sok baleset adódik továbbá a figyelmetlen irányváltoztatásból, valamint a haladási és kanyarodási szabályok megsértéséből is.
A kerékpározás gyakorlati ismerete mellett, a közlekedési szabályok is fontosak. A január 1-jén életbe lépett KRESZ változások alapján bővültek a kerékpárosokra vonatkozó szabályok. A Jobbra bekanyarodni tilos, a Balra bekanyarodni tilos, a Mindkét irányból behajtani tilos, és a Behajtani tilos jelzőtáblák alatti kiegészítő táblán kerékpárt ábrázoló ábra van, a tilalom nem vonatkozik a kerékpárosokra.
A Kerékpáros közvetett kapcsolat tábla esetében, ha a kerékpáros az útkereszteződésnél balra kíván továbbhaladni, akkor leszállva a kerékpárról, a keresztező menetirány szerinti jobb oldalán közlekedő járművekhez kell besorolnia és az útkereszteződésben áthaladnia. A Kerékpárosok által is használható autóbusz-forgalmi sáv jelzőtábla azt jelenti, hogy az autóbusz-forgalmi sávon kerékpáros is közlekedhet, ha az út szélessége alkalmas arra, hogy egymás mellett biztonságosan elhaladjanak.
Szintén az új Előretolt kerékpáros felálló hely balra bekanyarodó kerékpárosok számára nevű útburkolati jel. Ez azt jelenti, hogy a fényjelző készülékkel ellátott útkereszteződésben, az oda kerékpársávon érkező és balra bekanyarodni szándékozó kerékpárosoknak a piros jelzés alatt szabad a többi jármű elé besorolva felkészülni a továbbhaladáshoz.
Higgyék el, könnyebb a balesetet elkerülni, mint a váratlan veszélyhelyzeteket megfelelően kivédeni. Fogadják meg ezeket az ajánlásokat annak érdekében, hogy kirándulásuk gondtalan legyen.
 
 
Néhány hasznos jótanács kerékpározáshoz
 
A kerékpározás mind vidéken, mind pedig nagyvárosainkban egyre elterjedtebb közlekedési forma, időtöltés. Annak érdekében, hogy e sport biztonságosan, a mindennapok során rutinszerűen legyen folytatható az alábbiakban néhány fontos jótanáccsal igyekszünk szolgálni a két keréken közlekedők számára:

* mindig időben jelezze irányváltoztatási szándékát. A kézjelzés legyen egyértelmű, mások által pontosan, jól észlelhető,
* ha az irányváltoztatást nem tudja biztonságosan végrehajtani, inkább álljon meg, és engedje el a forgalmat,
* az eredeti haladási iránytól eltérő bármilyen manőver előtt győződjön meg arról, hogy nem kezdték-e meg előzését, és arról, hogy mások számára is egyértelmű-e az Ön szándéka,
* sötétben, korlátozott látási viszonyok között világítsa ki kerékpárját, használjon fényvisszaverő anyagokat ruházatán, illetve a kerékpáron,
* ha ön látja is a járműveket, nem biztos, hogy azok is látják Önt, ezért lehetőség szerint, amennyiben ezt a körülmények elhetővé teszik keresse a szoros vizuális kontaktust a másik közlekedő féllel,
* alapszabály, hogy: " a gépjárművezető nem ellenség, a közúti közlekedés nem háború,ebből következően a helyváltoztatás nem túlélési gyakorlat. "
* kerékpársávról a járműforgalom részére szolgáló úttestre balra bekanyarodni nem szabad. Ilyen esetekben a kerékpárról leszállva, azt tolva kell az úttesten áthaladni,
* a kerékpárral történő sszemélyszállítás esetén a szállított gyermeket úgy kell elhelyezni a pótülésben, hogy a vezetőt ne akadályozza a vezetésben, és korlátozott látási viszonyok esetén NE TAKARJA EL a kerékpár lámpáit,
* a kerékpár kivilágításán túl a megfelelő fényvisszaverő anyagok helyes alkalmazása tovább növeli a biztonságot, de ezek NEM HELYETTESÍTIK a kerékpár lámpáit,
* az útkereszteződés előtt elhelyezett "Elsőbbségadás" és "Állj Elsőbbségadás kötelező" jelzőtáblák ugyanúgy vonatkoznak a kerékpáosokra is,
* a kerékpárosoknak is javasolt saját részükre az önképzés keretein belül - saját biztonságuk érdekében -foglalkozni a KRESZ szabályokkal, nyomon követni azok folyamatos változásait,
* a gyalogjárda elsősorban a gyalogosokért, az Ő zavartalan közlekedésük elősegítése érdekében épült, így annak használata jogszabályi kötöttségeken túlmenően toleranciát igényel mindkét közlekedő fél ( a gyalogosok, és a kerékpárosok) részéről,
* ahol van kiépített kerékpárút, saját biztonságának szavatolása érdekében használja azt.

Számos tiltó szabály vonatkozik a kerékpáros közlekedőkre. Ezek közül megpróbáltuk a biztonságos közlekedés, az élet, testi épség megóvása szempontjából leglényegesebbeket egy helyre rendezni, melyeket az alábbiakban adunk közre:

Tilos többek között:

- főútvonalon 12. életévét be nem töltött személynek kerékpározni,
- elengedett kormánnyal kerékpározni,
- kerékpárt más járművel, illetve állattal vontatni,
- kerékpárral állatot vezetni.

Reméljük e néhány jótanács, és tiltó szabály megismerése segítségükre lesz abban, hogy a kerékpározás valóban sporttá, kellemes időtöltéssé váljon, és ne torkolljon tragédiába.
 
 
Jótanács motorosoknak
  1. Indulás előtt mindig ellenőrizd a motorodat!Ennek során a következőket érdemes végigvenni:
    1. Gumik: Megfelelő-e a nyomás, nincsenek-e a gumin sérülések.
    2. Fékek: Próbáld ki az első és hátsó féket, gurítsd előre a motort, majd húzd be, nyomd le a fékeket.
    3. Kormány: Akadálymentesen fordítható-e a kormányszerkezet (ütközéstől ütközésig), az első fék behúzásakor a teleszkópszár mozgatásával nem kotyog-e a kormánycsapágy.
    4. Ellenőrizd a világító és jelzőberendezéseket.
  2. Mindig viselj megfelelő védőruházatot!A motorozás során szinte közvetlen kapcsolatba kerülsz a természettel, többek közt ez teszi olyan vonzóvá és élvezetessé ezt a közlekedési formát. Ám szemben az autóval, egy esetleges baleset során nincs karosszéria, biztonsági öv, légzsák, ami csökkenti a sérülési veszélyt. Az egyetlen lehetőség, hogy megfelelő ruházattal segítsd a baleset okozta sérülések fokát. A megfelelő ruházat részei:Gondolkodj előre! Mielőtt elindulsz gondold végig, hogyan jutsz el a célpontba. Az előregondolkodás a motorozás közben is fontos, játssz el a gondolattal, hogy mi történne, ha például hirtelen ki kéne kerülnöd egy akadályt, vagy az előtted guruló autó hirtelen lefékezne. A vészhelyzetekre történő folyamatos készenlét nagy mértékben segíti a balestek elkerülését.
    1. Bukósisak: Legyen könnyű, ugyanakkor komoly ütéseknek is álljon ellen. A bukósisak akkor véd megfelelően motorozás közben, ha nem lötyög a fejeden, hanem kicsit szorul, de még nem kellemetlen a viselete. A sérült bukósisakot mindig érdemes megvizsgáltatni, szükség esetén cserélni. A deformálódott hélyszerkezet egy következő esésnél már nem nyújt tökéletes védelmet a motorozás során.
    2. Dzseki: Vastag, jó minőségű bőrből készüljön. A kritikus helyeken tartalmazzon protektort.
    3. Nadrág: Szintén vastag, jó minőségű bőrből készüljön. A kritikus helyeken tartalmazzon protektort.
    4. Csizma: Több féle csizma létezik versenyzéshez, túrázáshoz. A csizma esetében is fontosak a protektorok, különösen a bokánál, illetve sípcsontnál.
    5. Gerincvédő: Ezek általában külön kaphatok, a protektorok a gerincedet védik. Ha egyszer már erősebb ütés érte, érdemes új gerincvédőt vásárolni.
    6. Kesztyű: Megfelelő anyagból, pl. bőrből készült kesztyű, melyben protektorok találhatók.
  1. Soha ne hajts gyorsan! A legtöbb balesetet a gyorshajtás okozza, soha ne feledd, lassan jársz, tovább élsz. Ha tövig akarod húzni a gázt, menj el pálya motorzni, erre Magyarországon is számos lehetőség adódik. A sebesség meghatározása során ne csak az érvényben lévő szabályokat vedd figyelembe, hanem a látáskörülményeket, a forgalmi helyzetet, valamint az út állapotát.
  2. Légy feltűnő! Válassz olyan ruházatot, ami erőteljes, rikító színű, egy fekete motoros szerkó kevésbé látható a forgalom többi résztvevője számára. Jelenlétedet a motor felpörgetésével is jelezheted, nem árt a kipufogót is erőteljesebbre hangolni.
  3. Csoportos motorozás esetén megfelelő alakzatban hajtsatok! A csoportos motorozás során számos szabályt érdemes betartani. A megfelelő alakzat lényege, hogy a motorosok egymás után, de egymáshoz képest „cikk-cakkban”, kb. fél méterrel eltolva haladjanak. Így minden résztvevő megfelelő számára biztosított, hogy kellő távolságra figyelni tudja a forgalmat. Figyelj a társaidra, beszéljétek meg előre a sorrendet.
  4. Tanuld meg a progresszív fékezést! A motoros vizsga megszerzése során pusztán a motor alapvető kezelését oktatják. A progresszív fékezés segítségével kritikus helyzetben a lehető leggyorsabban tudsz megállni. Ennek a lassítási módnak a lényege, hogy a fékerőt fokozatosan, de egyre erőteljesebben „alakítod ki”. Mivel fékezéskor a motor első villája összemegy, így egyre nagyobb teher nehezedik az első kerékre, ami ennek köszönhetően fokozatosan növekvő tapadást jelent.
  5. Mindig arra néz, amerre menni akarsz! Agyunk úgy irányítja kezünket, hogy arra kanyarodunk, amerre nézünk. Ezért fontos, hogy minél kevesebbet „bámészkodjunk”, koncentráljunk arra, amerre menni akarunk, ez a különösen a kanyarodás során, a megfelelő íven történő haladás segítése kapcsán fontos.
  6. Figyelmeztetések!
    • Ha fáradt, dekoncentrált vagy, ne ülj motorra! A balesetmentes motorozás maximális odafigyelést kíván!
    • Sérült ruházattal, különös tekintettel a repedt vagy horpadt bukósisakra, soha ne indulj motorozni.
    • Mindig a képességeidnek, tapasztalatodnak megfelelő motort válaszd. Nem érdemes mindjárt 600-as, vagy annál nagyobb motorral kezdeni, inkább válassz 125-ös, vagy 250 cm3-es kétkerekűt első motornak. Ha már kellő tapasztalatot szereztél ezekkel a járművekkel, utána jöhetnek a nagyobb és erősebb motorok.
    • Még ha elsőbbséged van, akkor is légy körültekintő! Sok beleset abból adódik, hogy a motorosnak nem adják meg a jobbkezet, vagy nem veszik figyelembe, esetleg nem látják az éppen holttérben lévő járművet. Motorosként légy sokkal óvatosabb, mint ha autót vezetnél.
    • Rendszeresen ellenőrizd a motorodat. Még ha kisebb esés is történt, akkor is vidd el szakszervizbe, hogy pontosan megállapítsák a sérülés mértékét.
 
Néhány hasznos tanács autóval közlekedőknek
 
Létfontosságú a balesetek elleni védekezés! A közúti balesetek során több gyermek sérül, ill. veszíti életét autóban utasként, mint gyalogosként vagy kerékpárosként. 2002. január 1-jétől kötelező a biztonsági gyermekülés használata.
  • Használja mindig a biztonsági övet, mely 2001. május 1-jétől a hátsó ülésen utazóknak is kötelező.
  • Higgye el, hogy életeket menthet!
  • A bekapcsolt világítás egyértelműen jelzi a jármű haladási irányát, sőt annak a sebessége is pontosabban felbecsülhető. A helyzetjelzőt (parkolófényt), csak álló helyzetben használjuk, annak menet közbeni használata nem elégséges és olykor megtévesztő is lehet . Néha nagyon zavaró, ha indokolatlanul használnak ködlámpát a szembejövő autósok. Talán még ennél is rosszabb a hátsó ködlámpa, azaz zárófény használata a jó látási viszonyok között.
  • A lakott területen kívüli sebességhatárok felemelése nem indok a száguldásra. A legtöbb személyi sérüléses baleset abszolút és relatív gyorshajtásból következik be.
  • A tolerancia, a defenzív magatartás, a türelem a másik közlekedő partnerkénti kezelése életeket menthet.
  • A gépjárművezetők a jó idő beálltával számoljanak azzal, hogy egyre több kerékpáros vesz részt a közúti forgalomban.
  • Mindig időben jelezze irányváltoztatási szándékát. A kézjelzés legyen egyértelmű, mások által jól észlelhető. Ha az irányváltoztatást nem tudja biztonságosan végrehajtani, inkább álljon mg és engedje el a forgalmat.
  • Segédmotorkerékpárral mind lakott területen belül, mind lakott területen kívül kötelező a bukósisak használata!
  • Ne feledje: a körforgalomban bent lévőnek mindig elsőbbsége van és a körforgalomba belépéskor nem, de kilépéskor minden esetben kötelező az irányjelző (jobb) használata.
  • Autósiskolákban ritkán tanítják, hogy a többtonnás, húsz méternél hosszabb kamionok pilótafülkéjének milyen hatalmas látási holttere van. A pilóta magasan ül, nem lát a monstrum orra elé. A szerelvény mellé húzódó személyautók is holttérbe kerülnek. Hiába a hatalmas visszapillantó és az oldaltükör, a sofőr figyelmét lekötik a műszerfalra vetített adatok és a vezetés. Ilyenkor hiába dudál a pórul járt kisautó vezetője, a 300-400 lóerős motor dörmögése elnyomja a kürt hangját. A legtöbb, amit tehet az előrelátó vezető, hogy nem hajt a kamionok és a nagyméretű autóbuszok látási holtterébe. Ha az óriások visszapillantó tükrében látjuk a sofőr arcát, valószínűleg ő is lát minket. Ez persze nem jelenti azt, hogy észre is vette autónkat. Legyünk óvatosak, a veszélyes zónát gyorsan hagyjuk el. Városi forgalomban ne próbáljuk mindenáron megelőzni őket.
    Jó hír, hogy a biztonság növelése érdekében a nagy kamiongyártók immár kétféle látómező-növelő rendszerrel szerelik új modelljeiket.

 

 
 
 
 
 
 
 
 

Hírek

Szavazás

Végezne önkéntes tevékenységet a közbiztonság javításáért és fenntartásáért?
Nem
Igen
Asztali nézet